ובעברית, תכנות לשוני עיצבי, שיטה מדעית המבוססת על ניתוח השימוש בשפה, התקשורת הפנימית ותהליכי חשיבה.
NLP הינה דרך חיים, סוג של תקשורת עם העצמי והזולת, המאפשרת חופש לכל אדם להיות הוא עצמו. למצוא את הכוחות שלו, לבצע את הבחירות שלו, לגבש אמונות וערכים לדעת את זהותו, להכיר את מהותו…יעודו.
אני זוכרת את עצמי מתבוננת בהורי, מרגישה וחושבת, מגבשת דיעה על מצוקותיהם. מהורי למדתי לשים גבול לכל מה שאינו באחריותי. אבי היה אדם ערכי מאד, ישר והגון איש עמל שהתקשה מאד לקבל חוסר צדק וזלזול, בעיקר כאלו שלא הופנו כלפיו. לידו אמי, בעלת הבית, מתרכזת בעיקר, שורדת, בעלת מוטיבציה עצומה לקידום עצמה והילדים שלה בכל דרך.
NLP עובד נפלא לילדים, הם מצליחים לדמיין בקלות את המצב הרצוי להם, מדברים בגילוי לב על הרגשות והחלומות שלהם, והשינוי קורה אצלם מהר וללא מאמץ. התהליכים, קצרים ומותאמים לשפה וליכולת ההבנה שלהם, משולבים בהם משחק ויצירה. במכללת רטר, המכללה בה הוכשרתי, נבנו תהליכים פשוטים ואפקטיביים מאד לטיפול בהפרעות קשב ופעלתנות יתר. הפגישות כרוכות במילוי שאלון ע"י ההורים ופגישת אינטק לפני המפגש הראשון עם הילד.ה. משך הפגישה עם ילדים קצרה יותר עד 50 דקות ועפ"י רוב מספר הפגישות הדרוש להשגת השינוי, הינו מחצית גיל הילד.
תהליכי NLP הינם תהליכים מובנים, שמדברים בשפת התת מודע. התהליכים אינם זקוקים לתמיכה או חיזוק מכלים אחרים, הם עומדים בפני עצמם, עובדים עמוק והשינוי מתרחש ברמת התא, כך שה – NLP יכול להביא ריפוי ממחלה או מצב רפואי. בתוך התהליך, אנו מזהים ערכים ואמונות אותם אספנו במהלך החיים, זהו תהליך טיבעי והישרדותי, ערכים ואמונות שאולי כבר לא רלוונטיים לנו, והם מונעים מאיתנו בשלב הנוכחי של החיים מלהשיג את מטרתנו, למצות את היכולות שלנו ולחיות בסיפוק ותחושת הצלחה ומיצוי. אני מחזיקה בדיעה שערכים ואמונות עומדים בבסיס הכל. האמונות נרכשות במהלך החיים, בחיקוי של בית הגידול (הורים אחים..) וניסיון נצבר מול סביבת הגדילה (בית, בי"ס, חברים). ילד, לומד את עצמו מהיחס שהוא מקבל מסביבתו, לכן חיזוקים חיוביים חשובים כל כך לדימוי העצמי, כמו שהמנהג הרווח כיום בקרב ילדים, של נידוי חברתי איום כל כך. בעבודה זו, אין צורך בתוכן, על מנת להצליח ולהפיק מתהליך את מטרתו; אך בהחלט יש צורך בחוויה חושית, כיוון שזוהי הדרך בה נטבעים בנו האמונות והערכים.